![]() |
||||||||
restauratie van een
C i t r o ë n 2 C V S p é c i a l 1 9 7 6 |
||||||||
|
||||||||
#51 –
De koets van de Spécial heeft na 39 jaar in ieder geval een nieuw voorruitframe,
nieuwe bodemplaten en gedeeltelijk een nieuwe voetenbak nodig. De
dorpels zijn aan de uiteinden krokant en zullen ook vervangen worden.
De rest van de koets lijkt redelijk tot goed. Om te bepalen of er nog
meer gerepareerd moet worden met nieuw metaal, ben ik begonnen de onderkant schoon te
maken. |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#52 –
Acht maanden heeft het project geen aandacht gehad. Dus pakken we de
draad weer op waar die is blijven liggen: bij het restaureren van de
koets. Om inspiratie op te doen heb ik die op het rijdende onderstel
gezet. Om 'm daarna op z'n kant te leggen om alle door roest aangetaste
plekken nog eens te inventariseren. De inspectie levert een lijstje nog aan te schaffen plaatwerk op, naast de voetenbak, dorpels en bodemplaten die al klaarliggen.Dat zo'n carrosserie in de fabriek in Levallois aan z'n staart opgehangen was bij het spuiten is nog mooi te zien. |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#53
- Weer een dag van komborstelen en stof happen. En ja, dan komen er
altijd meer gaten in het metaal tevoorschijn dan je al wist. Op de
bestellijst van plaatwerk heb ik een volledige voetenbak toegevoegd. En
nog wat vulstukken voor de bak onder de achterbank. Na een proefstukje
gedaan te hebben met een geleend puntlasapparaat zie ik het
laswerk met vertrouwen tegemoet. |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#54
- Het resultaat van een dag boren en slijpen: de parafan links en de hele voetenbak zijn eruit. |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#55 - De hoek onder de achterdeur is volledig weggevreten door roest. De dorpel, het uiteinde van de c-stijl, de onderkant en de zijkant van de achterbankbak en ook de steun die de achterbank draagt, zijn geheel of gedeeltelijk aangetast. Dat moet er allemaal uit om plaats te maken voor nieuw metaal. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#56 -
Het eerste laswerk aan de koets is gedaan: onder de versteviging van de
achterbankbak zit een nieuw stuk metaal, zodat de koets weer goed op
het chassis kan rusten. Daarna zijn de linker dorpel en de bodemplaat
verwijderd. |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#57 - De c-stijl is aan het uiteinde met nieuw metaal gerepareerd. Na veel passen en meten kon daarna de linker dorpel worden vervangen. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#58 - De dorpel is afgelast en zit op z'n plek, zo ook de linker bodemplaat. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#59
-
Na het bevestigen van de dorpel is de bak onder de achterbank inwendig
voorzien van een nieuwe steun (voor de achterbank) en is de bak weer
dicht, zowel aan de dorpelkant, als aan de onderkant. |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
|
||||||||
Wil je reageren? Dat kan. Via het forum van 2CV.nl, via Facebook (als we vrienden zijn) of stuur een email naar jesper@glimeend.nl | ||||||||
terug naar wagenpark
- bijgewerkt op 7.03.2016
|