![]() |
||||||||
restauratie van een
C i t r o ë n 2 C V S p é c i a l 1 9 7 6 |
||||||||
|
||||||||
#21 - In afwachting van het bestelde chassis zijn de assen aan de beurt voor een opknapbeurt. De achteras mocht als eerste op de pijnbank. De draagarmen kwamen netjes los, maar bij het zien van de rechterkant voelde ik al nattigheid: de vermoedelijk jarenlange inwerking van vocht heeft niet alleen de rand van de draagarm, maar helaas ook de lagerschaal aangetast. Ik heb geen idee of een buitenste lagerschaal (eenvoudig) te vervangen is. Een andere draagarm met goede lagerschalen vinden is waarschijnlijk makkelijker. Het leermoment van vandaag: eerst de naafmoeren losdraaien, dan pas de draagarmen demonteren. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#22 - De vooras van een Eend zit doorgaans ingewikkelder in elkaar dan een achterasbuis. Gewoon omdat er meer draaiende delen aanzitten. Blijkt alles goed los te komen. De batteurs hadden een paar flinke tikken nodig om los te komen (de frotteurs waren er al af, zie # 15). Zelfs de stuurarmen kwamen makkelijk van de asbuis. De kroonmoeren van de aandrijfassen kon ik bijna met de hand losdraaien (!). En de lagerschalen van de draagarmen zijn picobello in orde. Nog even alles schoonmaken, ontvetten, ontroesten, in de verf zetten, wat kleine onderdelen vervangen, nieuwe lagers erin, smeren, afstellen en klaar... | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#23 - De draagarmen waren al van de achteras gescheiden. Het leermoment was dat ik eerst de naafmoeren had moeten losmaken. Draagmoer nr. 1 heb ik met hamer en beitel opengetikt, maar daarmee heb ik ook de draad van de naaf beschadigd. Niet meer doen dus. Sleutelmaatje D. doneerde spontaan een andere draagarm! Omdat ik de tweede naafmoer graag gewoon onbeschadigd wilde losdraaien, heb ik de ZX als contragewicht gebruikt. Dat werkte tenminste. Nu kan de complete achteras gereviseerd. Overigens heb ik er proefsgewijs al een lagerschaal uitgetikt. Dat ging best soepel. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#24 - De Paashaas (2014) had een verrassing in petto. Na uren het getril en gebrom van een komborstel verdragen te hebben, waren de stuurstangen, de batteurs en beide veerpotten schoon. Ik wil er namelijk een experiment met RX5 en RX10 op loslaten. Blijkt bij de linker veerpot - uiteraard aan de voorzijde, waar anders? - ijzeroxide te zitten. Het met 6 puntlassen vastgezette plaatje dat niet meer doet dan een vilten keerring op z'n plek te houden, was na 37 jaar aan zijn einde. De hele zaak openslijpen? Een heel andere veerpot? Neen, mijn voorraad Eendonderdelen is schaars (Acadiane daarentegen...). Van de behuizing van mijn oude cv-ketel heb ik een afdekplaatje met uitgeklopt gat gemaakt. Dat ga ik erop lassen. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#25 - Hoewel het niet mijn bedoeling was, heb ik na ampel beraad een gegalvaniseerd chassis van een Duits fabrikaat gekocht. Na afweging vond ik de voordelen (duurzaamheid, prijs/kwaliteitverhouding) opwegen tegen de nadelen (extra gewicht, niet origineel). Met Phoenix de Acadiane heb ik het bestelde chassis bij LeenAPK opgehaald. En dan klinkt het misschien gek: ik ga dat chassis zwart schilderen, zodat het er nog een beetje origineel uitziet. Dus staat het nu in de primer. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#26 - Nu het chassis zwart is, begint er weer structuur te ontstaan. Eerlijk gezegd was ik het overzicht even kwijt, maar het chassis vraagt erom logisch opgebouwd te worden. De veerpotten, batteurs en nog een paar losse delen hangen in een laag RX5 te drogen. Zodra ik de assen klaar heb, kan de echte opbouw beginnen. Daarna rest eigenlijk alleen nog maar het opknappen van de koets. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#27 - Na het schoonboenen van de metalen tank besefte ik pas dat ik een brandstofreservoir van slechts 20 liter in handen hield in plaats van de plastieken variant van 25 liter. Dat is wellicht niet zo toekomstbestendig, zeker niet op wat langere ritten, maar ik zal het er toch mee doen. De vlotter ziet er gebruikt uit, maar schijnt te werken. Die krijgt na een test nog een kleine opknapbeurt om teruggeplaatst te worden. Verder zijn de batteurs en veerpotten nu zwart, dankzij RX10. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#28 - Ik kan haast niet wachten om het chassis op te bouwen. Toch moeten er eerst nog een heleboel dingen door mijn handen. De batteurs, veerpotten en de handremsteun zijn gelakt. Ook de tankvlotter is schoon, maar de ontroester moet nog een nachtje z'n werk doen. En de benzinetank is pas aan één kant gelakt. De vooruitgang zit blijkbaar soms in kleine dingen. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#29 - Vandaag kregen de achterste twee draagarmen aandacht. De lagerschalen zijn er uitgetikt. Het komborstelen levert vervolgens bijna maagdelijk metaal op. En dan vallen de lasnaden op. Bij een van de twee draagarmen heeft de desbetreffende lasser in Levallois blijkbaar een ochtendhumeur gehad. Of het was een warme vrijdagmiddag. Dat zou ook kunnen. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#30 - Na het afbramen van die maffe lasnaden op de achterdraagarmen (zie #29), heb ik de draagarmen in de RX5 gezet. Ze hangen te drogen. De afgelakte veerpotten zijn met nieuwe rvs-centreerbussen op het chassis gemonteerd. Dat duurde helaas langer dan ik hoopte, omdat ik moeite had de binnenste moeren van de centreerbussen goed uitgelijnd te krijgen. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#31 - Bij het demonteren van de Eend in januari zijn alle moeren, bouten en aanverwante artikelen van het oude chassis verdeeld over meerdere dozen, kratten en bakjes. Het moment was aangebroken orde in die ongeorganiseerde chaos te scheppen. Resultaat is dat ik nog een kort boodschappenlijstje heb (4 traversebouten, 2 kartelmessen, 6 leidingklemmen). En ach, als je dan toch in de loods bent, kan je net zo goed nog wat nuttig werk verrichten, zoals het schilderen van de draagarmen. | ||||||||
![]() |
||||||||
#32 – De achteras heeft nieuwe draagarmlagers gekregen. Dus zitten er ook nieuwe lagerschalen in de draagarmen. Tot m'n oksels zat ik in het lithiumvet. Die draagarmlagers willen tenslotte goed ingevet zijn. En dan het kopervet niet te vergeten: de traversebouten zitten ook goed in het kopervet. De achteras monteren voelde als ware vooruitgang. | ||||||||
![]() |
||||||||
#33 – De voorasbuis en de bijbehorende draagarmen zaten me vanonder het nieuwe chassis al een tijdje aan te kijken. Of ik ze even onder handen wilde nemen. Na het doen van de achteras en de dito draagarmen probeerde ik die klus nu juist nog even uit te stellen. Na het schoonmaken met komborstel en esoterische oliën valt mij op dat ik twee verschillende draagarmen heb. Verder nioet getreurd; ze zijn inmiddels mooi zwart dankzij de combinatie RX5 en RX10. En vervolgens heb ik in een vlaag van enthousiasme de stuuras uit elkaar gehaald. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#34 – Bijna twee maanden was er geen voortgang, omdat Phoenix de Acadiane om aandacht vroeg. Waar was ik ook alweer gebleven? Oh ja, het rollend maken van het chassis. De achteras is nu met nieuwe draagarmlagers en rvs-remleidingen klaar op het monteren van de remmen op de ankerplaten na. Bij het monteren van de remleidingen in de achterasbuis schoot een moer van de remleidingbevestiging los. Die moest dus worden vastgelast. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#35 – De achteras heeft nu ook remmen. Dat kan in een later stadium van pas komen. De remtrommels gaan erop, zodra ik daar nieuwe wiellagers in gemonteerd heb. De voorasbuis is vakkundig gedemonteerd door H. te Z., die dat overigens voor het eerst, maar succescol deed. Mijn vermoeden werd bevestigd: het stuurrondsel is met een versleten lager aan vervanging toe. En zo ook het ingesleten glijlager van de tandreep. Goed dus dat alles op volgorde uit elkaar ligt! | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#36 – Je kan elk onderdeel voor een Eend nieuw krijgen. Dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn. Reflectoren voor vierkante koplampen – niet dat ik die nodig heb – zijn niet nieuw verkrijgbaar. Mijn chassis van Duitse makelij mist aan de voorpoten de metalen spatflappen onder de aandrijfassen. Blijken die ook niet nieuw leverbaar. Nu had ik uit voorzorg het voorste deel van het originele chassis bewaard. Dus moest de splijptol weer uit de kast om de oude spatflappen van het chassis te halen. Ze zijn los en moeten nog een kleine make-over doormaken, voordat ze op het chassis bevestigd kunnen worden. Dynamo's en startmotoren zijn wel nieuw te koop, maar met een set nieuwe koolborstels zijn beide weer bruikbaar. Althans, dat neem ik voorlopig maar even aan. De test volgt als het chassis rijdend is. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#37 – De revisie van de stuuras was een lastige. Het lager van het rondsel was versleten en moest vervangen. Ik koos ervoor om het oude 7-tands type te vervangen door een 'modern' 8-tands rondsel met bijbehorende nieuwe tandreep. Pas bij de hermontage bleek dat ik iets over het hoofd had gezien: het glijlager onder het rondsel heeft een andere binnen- en buitendiameter bij beide types. Gelukkig kon ik dat bij een Duitse leverancier gewooon bestellen. Het versleten glijlager van de tandreep heb ik vervangen door een tweedehands glijlager van een oude Acadiane. Zo leeft een gesloopt A-type toch een beetje verder in een gerestaureerd A-type. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#38 – Nu de stuurasbuis klaar is, kon ik deze monteren op het chassis en dus ook eindelijk nieuwe draagarmlagers monteren. Zo nadert het chassis zijn status van rijdend geheel. Ik kan bijna niet wachten op het moment dat het hele onderstel met eigen wielen op de grond staat... | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#39 – De assemblage van de stuurinrichting en de voorste draagarmen heeft zijn vervolg gekregen: de stuurleviertjes en de stuurstangen zijn gemonteerd. Om het afstellen van de sporing makkelijk te maken heb ik gekozen voor stelmoffen van de firma B. te Z. De batteurs hebben verse olie gekregen en zitten op hun plek. Ook de schone, op 23 Nm afgestelde frotteurs zijn gemonteerd. Maar toen moest ik de aandrijfassen nog ontvetten, schoonmaken, van een likje verf voorzien en bovenal: nieuwe ashoezen monteren. Altijd weer een fijne klus met al dat vet. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#40 – De remtrommels zijn voorzien van nieuwe wiellagers. Dat betekent dat er wielen aan het chassis gehangen kunnen worden! Voordat ik het chassis op ga zetten, zal ik nog een gereviseerde versnellingsbak monteren in een nu nog gapend gat in het chassis. Dus heb ik de aandrijfassen alvast bevestigd. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#41 – De oplettende kijker ziet een bak met remschijven in plaats van remtrommels. Dat is weliswaar niet origineel, maar is naar mijn mening onderhoudsvriendelijker in de toekomst. En dan is eindelijk na een jaar het moment daar: het chassis staat met eigen benen op de grond! De versnellingsbak mist nog remklauwen en de motor staat nog niet op z'n plek... | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#42 – Om de schijvenbak te vervolmaken heb ik - wederom van een oude Acadiane - twee remklauwen genomen en vervolgens gereviseerd. En dan was daar nog een mooi moment: het gereviseerde motorblok kon eindelijk op de daartoe bestemde plek gehangen. Het staat prachtig, al zeg ik het zelf. Het is dan weliswaar geen origineel 435 cc-blok, zoals het hoort bij een Spécial uit 1976, maar wel het AK2-blok (met 602 cc) dat er bij de start van de restauratie uit kwam. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#43 – De oorspronkelijke enkeltrapscarburateur van het AK2-blok was versleten. Je kan een carburateur kant-en-klaar gereviseerd kopen. Maar dan is er geen lol aan en ja, het kost ook geld. Zo ben ik van drie carburateurs een gaan maken. Nu zit er een zelf gereviseerde Solex 35 PICS 6 op het motorblok. En nog wat losse dingen die ook gemonteerd wilden worden, zoals een benzineleiding met filter, een massakabel op de versnellingsbak (ook weer van een Acadiane) en een remleiding op de versnellingsbak. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#44 – De originele ruitenwissermotor, zo'n mooie chromen SEV Marchal, was aan een opknapbeurt toe. Gelukkig had ik er nog een liggen die wel gewoon werkt. Ook de achterplaat en de ruitenwisserstang daarvan was niet compleet verroest. Een likje verf kon het geheel wel gebruiken, net als de schakelstang, de baksteun van het luchtfilterhuis en de gasplank. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#45 – De laatste onderdelen van de categorie 'rollend chassis' zijn gemonteerd of onder handen genomen. Nieuwe rubbers zitten op de uiteinden van de stuuras om de frotteurs tegen vocht te beschermen. Een gelakte steun voor het luchtfilterhuis zit op de versnellingsbak. OK, dat luchtfilterhuis is een geval apart, omdat ik bij de eerste keer afwerken niet secuur genoeg was. Dus weer glad geschuurd, nieuwe laag primer erop en nog een laag gris rosé voor de afwerking. De gereviseerde ruitenwissermotor op een gelakte achterplaat met aandrijfstangen is weliswaar een interieuronderdeel, maar alvast af. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#46 – Nu ook het luchtfilterhuis gemonteerd is, is het rollend gedeelte af. Op twee bumpers na. Oorspronkelijk zaten er bumpers op de Eend, maar niet meer toen ik 'm kocht. Van vriend W. te Z. had ik twee oude bumpers overgenomen. De achterbumper is in redelijk goede staat, net als de bumpersteunen, geschikt voor hergebruik. De voorbumper is van binnenuit helaas zodanig door roest aangevreten, dat de gaten er invallen. Dat geldt ook voor de bumpersteunen. Hier zal nieuw voor oud gaan gelden. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#47 – Voordat ik begin met het aanpakken van de koets, wilde ik alle kleine metalen voorwerpen kant-en-klaar hebben voor de eindmontage. Dan is het lijstje: bumpers, bumperrosetten en bumpersteunen, benzinevulpijp, accuhouder, koplampsteun en koplampen. Na komborstelen, ontroesten, schuren, gronden en lakken hangt alles nu te drogen. De meeste onderdelen zijn glanzend zwart. De achterbumper, rosetten, koplampen en koplampsteum hebben nog niet hun definitieve kleur. Die worden weer mooi gris rosé. De koets lijkt voorlopig meer op een kerstboom. | ||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
#48 – Op de achterkant van het chassis heb ik een tweedehands trekhaak annex analoge parkeersensor gemonterd. Omdat de gebruikte bumpersteunen uit België komen heeft de linker een extra kooimoer voor een mistachterlicht. De achterbumper staat in de primer en moet nog gespoten. De voorkant van het chassis wacht op montage van de lampsteun met koplampbehuizing. Nu had ik die twee metalen lampenkappen goed opgeschuurd, maar de primer reageerde onaardig met een van de blootgelegde oude verflagen. Er was maar een remedie: helemaal kaal maken. | ||||||||
#49 – De nieuw aangeschafte ruitenwisserasjes maken de gereviseerde ruitenwissermotor helemaal af. Daarnaast heb ik de achterbumper, de lampsteun, bumperrossetten en een koplamp gespoten in gris rosé. De bumper was na het spuiten, polijsten en aanbrengen van de plakbies klaar voor montage. | ||||||||
#50 –
Het opknappen van de lampbeugel had wat voeten in de aarde. Het
helemaal kaal maken en ontroesten was een klus op zich. Bij het gronden
en spuiten was iets mis gegaan: de toplaag was om sommige plekken
craquelé
geworden. Waarschijnlijk omdat de gronderingslaag niet volledig
uitgehard was. Dus moesten die plekken weer helemaal kaal en het procedé
van vorenaf aan herhaald. De lampbeugel zit nu op zijn plek met twee
lampen en een nieuwe voorbumper. Het is tijd om aan de carrosserie te
beginnen... |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
|
||||||||
Wil je reageren? Dat kan. Via het forum van 2CV.nl, via Facebook (als we vrienden zijn) of stuur een email naar jesper@glimeend.nl | ||||||||
terug naar wagenpark - bijgewerkt op 30.05.2015
|