restauratie van een
C i t r o ë n    2 C V    S p é c i a l    1 9 7 6

introductie
demontage
motorrevisiechassis
carrosserie opbouwelectrainterieur

#5 - Het niet-originele - want 602 cc - AK2-blok lag vandaag op de pijnbank. De Eend heeft 80.000 km op de teller staan. Hoeveel km's het motorblokje gedraaid heeft, who knows? Het kwam mooi uit elkaar. De oliekoeler kwam zonder kleerscheuren los. De zuigers zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook al geen zichtbare slijtagesporen. Al met al een fijne start van de motorrevisie.
5-1
5-2

#6 - Na verwijdering van nog wat bruikbare onderdelen (handremsteun, carosserieklemmen en twee schokbrekerbouten) zijn de resten van het alleszins gare chassis vandaag in drieën gedeeld. Samen met de hele uitlaat heeft dit een weg gevonden naar de recycling. En toen was het tijd om de carterhelften van het motorblok aan een grondige wasbeurt te onderwerpen. Van binnen en van buiten glimt het blokje nu weer. Klaar om weer opgebouwd te gaan worden.
6-1
6-2

#7 - The cleaning goes on. De koelbeplating blijkt na schoonmaak niet zwart, maar toch donkerbruin te zijn. De oliekoeler is ook ontdaan van zijn jaarringen van aangekoekte oliesmurrie. Er blijkt een kleine beschadiging aan de linker bovenkant te zitten: het slijtspoor van een v-snaar. Gelukkig is dat slechts uitwendig, zodat ik 'm nog kan hergebruiken.
4-1
7-2

#8 - De cilinderkoppen verbergen onder hun dikke laag smeer een simpele, technische schoonheid. Helaas willen ze die niet prijsgeven, als we proberen de kleppen los te maken. Het uit Zweden geïmporteerde kleppentooltje heeft net niet genoeg lengte om beweging te krijgen in de klepveren. Omdat drie van de vier kleppen blijken te lekken, moeten ze toch echt los om daarna ingeslepen te worden.
8-1
8-2

#9 - Uit België kwam een behulpzame vriend met een kleppentool. Toen waren de kleppen in een handomdraai los. Dat speciale stuk gereedschap wordt verkocht voor VW Kevers, maar dat gaan we niet verder vertellen. Nu alles los is, kan ik de kleppen inslijpen. Eerst ben ik maar eens begonnen met het inslijpen van de cilinderopeningen in de kleppen.
9-1
9-2

#10 - De revisieset voor de motor met alle pakkingen etc. is in huis. Voordat ik aan hermontage van het blok begin, heb ik de pasvlakken van de carterhelften nog eens goed schoongemaakt. En toen viel mijn oog op het spruitstuk: flink aangeroest en vuil. Nadat ik het onder handen genomen, was het ontvet, ontroest en in de hittebestendige lak gespoten. Dat kan dus ook weer van de lijst af.
10-1

#11 - De koelbeplating van de motor heb ik schoongemaakt, opgeschuurd en met Fertan ontroest. Er zat overigens niet veel roest aan. De primer zit erop; de hele zwik hangt te drogen. Het eindresultaat is vervolgens best bruin geworden.
11-1

#12 - Een warmtewisselaar was helemaal OK, de ander had aan de uiteinden wat laswerk nodig om de uitlaatpijp te fixeren. Met wat hittebestendige lak erop is de set weer zo goed als nieuw. Alle beplatingsdelen liggen nu klaar voor de gereviseerde motor.
12-1
12-2

#13 - De kleppen en klepzittingen zijn ingeslepen om ze weer goed sluitend te maken. Voorzien van nieuwe klepseals zijn de cilinderkoppen nu ook klaar voor de gereviseerde motor. Met dank aan W. te T. voor de ingevlogen hulp en tools!
13-1

#14 - En dan toch even een kleine tegenvaller: de zuigers blijken beide een scheur te hebben die ik niet vetrouw. Wie goed kijkt, ziet aan de bovenkant van de breuklijn ook een beschadiging op de rand van de zuigers. Bovendien had een van de cilinders aan de binnenkant onder (dus bij de aansluiting op het carter) een haarscheur. Ik kies voor een nieuwe set zuigers en cilinders om straks geen risico te lopen.
14-1

#15 - Sleutelmaatje D. te A. en ik moesten er even voor naar Zeeland (N.B.) rijden, maar de zon scheen volop. Zo werd onze deelname aan een technisch evenement van de Dyane Vereniging Nederland een middagje lekker buiten sleutelen. De frotteurs van de vermoedelijk niet geheel originele voorasbuis van mijn Eend zijn nu uit elkaar geweest, schoongemaakt en netjes afgesteld op eenzelfde frictiewaarde. Leuk en leerzaam, met dank aan Jo D.
15-1
15-2

#16 - Alle onderdelen - ook nieuwe zuigers en cilinder - liggen klaar. Daarom ben ik begonnen het motorblok weer in elkaar te zetten. Het is niet de eerste keer dat ik dat doe. Inmiddels wel de vierde keer. Toch houd ik het handboek van Jan van der Velde er altijd weer bij. De merktekens tussen krukas en nokkenas staan goed, de oliezeef zit met het gat naar beneden in het carter. En ook vanavond blijkt weer dat de aanwezigheid van een sleutelmaatje - D. te A. - van onschatbare waarde is: hij krijgt de krukas wel in een keer goed in de carterhelft. Bovendien redt hij mij op het moment dat ik de carterhelften al op elkaar gelegd heb en constateer dat een aantal onderdelen, zoals moeren, bouten en ook de oliepomp, nog vies zijn. Hij legt zijn eigen klus neer, maakt mijn onderdelen schoon, ik monteer. Teamwork.
16-1
16-2

#17 - Het was wat ambitieus om te verwachten het hele motorblok in een avond af te krijgen. Na een tweede avond zitten de nieuwe cilinders en zuigers (met de pijl naar voren wijzend) en de opgeknapte cilinderkoppen op hun plek. Ik vind het altijd weer moeilijk voor te stellen dat dit kleine blok straks 6.000 toeren per minuut draait en mijn Eend met een snelheid van ruim 100 km/u over de weg kan jagen.
17-1
17-2

#18 - Het afmonteren van het motorblok ging van een leien dakje. Dan dient argwaan op te komen. Als laatste heb ik het spruitstuk gemonteerd. Toen ik dat op moment wilde aandraaien, bleek de draadstang van de achtste bevestiging (linksvoor) dol te zijn. Even uitdraaien en een andere erin... Neen. Zelfs het oplassen van een moer hielp niet om het vermaledijde ding los te krijgen. Afslijpen en uitboren was de enige optie. Nu nog een dynamo, startmotor en frictiegroep toevoegen en de ontsteking op tijd zetten. Oh ja, en een Eend eromheen bouwen.
18-1
18-2

#19 - Als geboren optimist kreeg ik het zwaar te verduren. Het spruitstuk van het motorblok moest nog op moment worden aangedraaid. Toen bleken alsnog maar liefst twee bouten door te draaien. Die dan maar uitgetapt van M7 naar M8. En een tweede tapeind was dol, dus die vervangen door een nieuw M7-tapeind.
Daarna met zwengel de krukas rondgedraaid om olie uit de kleppen te zien komen. Geen olie te zien. Vliegwiel er weer af, oliepomphuis los en de oliepomp nog een keer goed in de olie gezet. En toen kwam er met ronddraaien eindelijk olie uit de kleppen. Hoe blij kan een mens worden van het zien van een plasje olie... En als sluitstuk dacht ik even het oude metalen luchtfilterhuis schoon te maken. Bleek dat aan de onderkant gescheurd te zijn. Bevestigingsvoet eraf geboord, scheuren gelast, voet er weer opgelast. Komt het toch allemaal weer goed.
19-1
19-2
19-3

#20 - Dilemma of keuzemoment? Zal ik de koets aanpakken of een chassis kopen en dat rollend maken en dus daarna de koets aanpakken? Ik ben er nog niet uit. Om de besluitvorming te bespoedigen heb ik de koets vandaag nog eens goed bekeken. Wat mij was opgevallen, waren de verdikkingen bovenaan de A-stijl, dus daar waar het dak sluit. Het zag er aan weerskanten uit als een bult plamuur. Maar ik kon geen verschil in spuitwerk ontdekken. Dat zag er mooi egaal uit. Uit nieuwsgierigheid heb ik er de komborstel ingezet. Geen plamuur, maar twee overmatig vertinde deuken kwamen aan beide kanten tevoorschijn. Zouden ze nou in 1976 een beschadigde koets in de fabriek in Levallois zó opgelapt hebben voordat die gespoten werd...?
20-1
20-2
 
< demontage chassis >

Wil je reageren? Dat kan. Via het forum van 2CV.nl, via Facebook (als we vrienden zijn) of stuur een email naar jesper@glimeend.nl
terug naar wagenpark - bijgewerkt op 30.05.2015