restauratie van een
C i t r o ë n    2 C V    S p é c i a l    1 9 7 6

introductie
demontage
motorrevisie
chassis
carrosserie opbouw electra interieur

#0 - Citroën bracht in 1948 de 2CV op de markt. Een bekend verkoopsucces. Eind 1975, vlak na de oliecrisis, komt er een sobere versie van de Eend op de markt: de 2CV Spécial. Slechts verkrijgbaar in de kleur jaune cédrat (kleurcode AC331), met een 435 cc-boxermotor, met ronde koplampen en zonder de sinds 1970 op alle modellen gebruikte derde zijruit. Dit model werd vanaf februari 1977 ook leverbaar in rouge soleil en daarna in rouge géranium, maar dan met de 'moderne' 602 cc-motor. Daarmee werd de 2CV6 Spécial geboren. Begin 1978 werd de verkoop van de 2CV Spécial gestaakt. De Eend blijft tot 1990 in productie als 2CV6 Spécial of als 2CV6 Club.
[bron: De Eend - Citroën 2CV in Nederland, Jan de Lange, 1999; Citroën in Nederland, Wouter en Rob Jansen, 1994]
2CV

#1 - In 2006 kocht ik een 2CV Spécial in jaune cédrat van september 1976 voor restauratie. Op het eerste gezicht in redelijke staat; opvallend was het weggeroeste motorkapscharnier. Door tijd- en geldgebrek heb ik 'm eerst maar eens zeven jaar weggezet zonder ernaar om te kijken. Met de hulp van twee vrienden is de Spécial in februari 2013 verhuisd van een opslagloods van Het Eendeëi in Achthuizen naar mijn sleutelplek bij Amsterdam.
1-1
1-2

demontage >

Wil je reageren? Dat kan. Via het forum van 2CV.nl, via Facebook (als we vrienden zijn) of stuur een email naar jesper@glimeend.nl
terug naar wagenpark - bijgewerkt op 30.05.2015